Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

Posted in:

Nyhetsbrev för företag

3 sätt att nå dina kunder med digitala nyhetsbrev

Nyhetsbrev är ett smart, kraftfullt och billigt sätt att nå ut till sina kunder. Jag har testat en del nyhetsbrevstjänster genom åren. Här tänkte jag berätta om några olika alternativ när du vill nå ut till dina kunder.

Ditt vanliga e-postprogram (Outlook, Gmail etc)

Vad du än väljer – använd inte ditt vanliga e-postprogram för att skicka nyhetsbrev – det har flera nackdelar. Dels har ofta din vanliga e-postleverantör en gräns på hur många du kan skicka till under en dag, så du riskerar att nyhetsbrevet inte når fram till alla mottagare – eller att du inte kan skicka vanliga mail under resten av den dagen. Dels tappar du funktioner som statistik, och kan i värsta fall hamna på spamlistor och få hela din e-post spärrad från att skicka mail till dina kunder. Det vill du inte!

MailChimp

Det lilla trevliga programmet MailChimp är min standardrekommendation för nyhetsbrev nuförtiden. Det är gratis att använda upp till 2000 mottagare – och går att få helt utan reklam eller tillbakalänkar för cirka $10 per månad. Det här duger fint åt de flesta småföretagare.

Mailchimps användargränssnitt är trevligt, men det kan ibland vara lite småkrångligt att förstå exakt vad man ska göra för att få det att bli som man vill. Håller du dig till enkla nyhetsbrev med lite text och bilder så kommer det fungera prima. Du kan skicka ett testmail till dig själv först för att se att nyhetsbrevet blev bra.

En sak jag gillar är statistikfunktionen. Du kan se exakt vilka personer som öppnat dina mail, och vilka länkar de klickat på. Mailchimp har även många färdiga kopplingar till andra program, bland annat WordPress och Drupal om du vill samla in nya prenumeranter med din webbplats.

mailchimp

Drip

En tjänst jag har provat nyligen är Drip. Den kostar $49 per månad och är därmed direkt ett ganska dyrt alternativ. Jag tycker gränssnittet i Drip är tydligare och mer lättarbetat är många av konkurrenterna, och de har ett koncept där prenumeranten är i fokus. Säg att du driver en webbplats inriktad mot Hockeyfans. Drip gör att du kan göra ett utskick till exempelvis alla prenumeranter som är markerade som ”hockeyföräldrar” och ”tränare” – och programmet ser till att varje person med något av dessa attribut får endast ett mail.

Jämfört med exempelvis Mailchimp som jobbar med listor så är det här sättet oftast att föredra. Priset är dock något som gör att jag inte rekommenderar tjänsten till nybörjare, men den som har koll på hur mycket varje nyhetsbrev drar in försäljningsmässigt kan ha god nytta av Drip. Ska jag vara ärlig så är väl egentligen inte Mailchimp huvudkonkurrenten till Drip, utan snarare ganska dyra alternativ som Infusionsoft och Ontraport – och då är Drip helt plötsligt ett ganska billigt alternativ.

Drip är mycket inriktat på e-postkurser. Det är enkelt att sätta upp en e-postutbildning på 7 dagar, där varje ny besökare får ett mail om dagen (eller i veckan, eller var tredje dag – du bestämmer). Bra för att utbilda dina kunder samtidigt som du kan sälja in fördelar kring dina produkter eller ditt erbjudande.

 

 

Written by David Elbe

David har drivit företag sedan 2003, både själv och tillsammans med andra, och är utbildad i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet.

8 posts