Jag har flera gånger träffat företagare som har varit hos någon rådgivare och fått en affärsplansmall i näven. Sedan fastnar de ofta på ordet ”Vision”.
”Gah! Vad krångligt! Jag ska ju bara starta en liten firma, behöver jag verkligen en vision?”
Behöver jag en vision?
Det korta svaret är nej, det räcker ofta fint med en bra affärsidé och fokus på hur den ska genomföras. Men många har nytta av en tydlig vision när företaget börjar bli större än bara du själv. Det kan vara för att sätta ihop en styrelse som arbetar åt samma håll, få stora nyckelkunder att välja dig eller prata med investerare. En vettig vision kan också användas mycket i internkommunikationen och få dina anställa att arbeta mot samma mål – och känna större inspiration i sitt dagliga jobb.
Vad är vision i en affärsplan?
Om du tittar på lång sikt, vad skulle ditt företag kunna göra? Om du säljer designmöbler skulle det kunna vara att ”Var tionde svensk ska ha en designmöbel från vårt företag.” eller ”Vi säljer designmöbler i 50 länder och har 10% av marknaden i 10 av dessa länder” eller ”Vi vill skapa möjlighet för svenska möbelformgivare att kunna leva på sin verksamhet genom att hjälpa dem med säljverksamheten så de kan fokusera på att designa möbler”.
Visionen bör vara uppnåelig och den får gärna vara konkret. Det ska gå att säga om du har uppnått din vision eller i alla fall om du är på väg åt rätt håll för att uppnå den. Den vision du har ska höra ihop med din affärsidé.
Visionen bör inte bara handla om pengar. ”Vi ska tjäna tio miljoner” är alltså en ganska dålig vision, även om det låter trevligt.
Exempel på visioner:
- ”Vi ska bli ledande i Sverige” (ganska dålig vision, den talar inte om för vilka kunder, när det ska hända, eller på vilket sätt företaget ska bli ledande)
- ”Ett samhälle där alla vill göra rätt för sig” – Skatteverket har en intressant vision som är ganska lätt att förstå. Hade inte fungerat för ett företag, men för den här typen av myndighet går det bra.
- ”Jula gör livet lättare för kreativa hemmafixare och proffs i hela världen. Jula erbjuder genom sitt sortiment lösningar för en lättare vardag. […]. Jula vill att kunden ska få rätt vara till rätt pris på rätt sätt.” (Rätt vara till rätt pris känns ganska klyschigt, men första delen är bra.
- ”Ford ska göra bilen tillgänglig för många” (funkade strålande som vision i början)
Ord att undvika
Om du inte vill bli sedd som en floskelkung kan du försöka undvika följande formuleringar:
- ”Vi ska bli bäst i världen/Sverige” (det vill alla andra också)
- ”Vi har kunden i fokus” (det har alla andra också)
Dela gärna med dig av din vision i kommentarerna nedan.