Att anställa en säljare kan kännas som en stor risk, speciellt om det är din första anställning. Vad händer om säljaren inte levererar? Många säljare arbetar därför på provision, det vill säga att de får en del av det de säljer för som lön.
Så många frågar sig:
Hur mycket ska jag ge en säljare i provision?
Provision byggs ofta upp i procent, speciellt då affärerna varierar i storlek. Ett vanligt upplägg är att någonstans mellan 15-25% går till säljaren. Dessutom ges ofta även procent på återkommande affärer, så om du exempelvis säljer bilar med ett återkommande serviceavtal så får du både procent vid själva bilförsäljningen, och sedan varje gång kunden förlänger sitt serviceavtal. Detta görs för att säljaren ska uppmuntras hålla en god relation med kunden.
Vissa branscher har fasta provisioner, det kan exempelvis handla om vissa fastighetsmäklare som har fasta arvoden och alltid tjänar exempelvis 30 000 kr per affär.
Sedan kommer garanterat frågan om grundlön att komma upp. En vanlig deal är att man kan ha en lön som alltid betalas ut varje månad, oavsett säljresultat – så att säljaren vet att det finns pengar till mat på bordet. Speciellt viktigt är det här för nya säljare som inte hunnit jobba in sig på marknaden.
Grundlönens storlek kan variera från 0 kr till 20 000 kr, men går ofta inte mycket högre än så. En tumregel är, ju högre grundlön desto lägre provision.
Vissa företag har börjat erbjuda en marknadsmässig lön, helt utan provision – men med bonus om man uppnår företagets säljmål i slutet av året. Det kan vara så att du ska sälja för 10 MSEK per år, och allt över det får du 20% på, eller en extra månadslön.
Har du anställt en säljare? Vilket upplägg kör du med? Dela med dig i kommentarerna.