Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

Posted in:

3 alternativ för att sälja digital utbildning

Gratisalternativ som fungerar i praktiken

Har du någon gång funderat på att sälja din kunskap? Många håller föreläsningar, andra spelar in Youtube-klipp – men om man vill ta steget fullt ut och sälja sina videoinspelningar eller text-och-bild-baserade kurser blir den naturliga frågan: finns det färdiga kursverktyg?
Svaret är ja, det finns flera stycken – och de flesta är gratis att komma igång med. Några vill ha en del av kakan, andra låter dig göra lite mer av jobbet själv. Idag har jag tittat närmare på tre alternativ som är populära bland föreläsare som vill tjäna pengar på sitt kursinnehåll.

1. Fedora

Adress: https://usefedora.com

Jag gick en digital säljutbildning i våras, och där använde sig kursledaren av Fedora. Som student tyckte jag att det verkade vara ett bra verktyg. Det är gratis i grundversionen där du kan ha obegränsat med kurser och studenter, men de tar 10% av dina intäkter – vilket kanske är helt okej med tanke på att du slipper all programmering. Du kan använda en egen domän, men då behöver du uppgradera till versionen som kostar $29 per månad. Upplägget är enkelt både för administratören (du) och studenterna, och de kan enkelt se vilka steg i kurserna de har klarat av.
Fedora klarar texter, bilder, video eller kombinationer av dessa – precis som man kan förvänta sig.
Du behöver inget eget webbhotell eller egen server, Fedora hanterar allt med driften av dina kurser. Som ägare av kurserna får du e-post när någon går med eller betalar för en kurs. Betalningen kan studenterna sköta med ett kreditkort eller Paypal-konto.
Du kan ändra färger, jobba med egna bilder och logotyper, byta typsnitt och till och med hantera lite CSS och HTML om du har sådana kunskaper. Däremot hittade jag inget sätt att ändra språket när jag testade själv. Fedora känns modernt och snyggt.

2. Udemy Teach

Udemy är ett av de största alternativen när det gäller att ge utbildningar online. Det finns många kurser på plats, och du kan skapa och sälja egna kurser om du vill.
Udemy har en del krav på hur en typisk kurs ska se ut hos dem. Bland annat vill de att kursen minst ska vara 30 minuter lång och bestå till 60 % av video. Dessutom ska kursen i sig vara proffsigt utformad, bra ljud och video. Tänkte du bara slänga ihop något snabbt är antagligen inte Udemy något för dig.
Priset då? Udemy är gratis och tar bara betalt när du får betalt. Då kostar det 3% av beloppet i transaktionsavgift. Sedan får du behålla resten om du själv hänvisade studenten till din kurs. Om det är någon av Udemys befintliga kunder får du 50% av beloppet, resten går till Udemy. Om du gör en kurs på engelska kan du ha en del nytta av att synas i Udemys internationella kursregister, eftersom de har omkring 4 miljoner besökare varje månad. Några av dem kanske är intresserade av just ditt kursinnehåll.
På Udemy kan du ta betalt per kurs – maximalt $3000 för en kurs, men inte en månadskostnad eller liknande. Du kan inte använda ett eget domännamn, utan din adress blir udemy.com/någonting

3. WordPress med plugins

WordPress är populärt, och det går att göra mycket förutom att bygga vanliga webbplatser. Du kan exempelvis installera ett plugin som hanterar ditt kursinnehåll, och ta betalt med ytterligare något plugin för att hantera betalningar. Nackdelen är att du behöver ordna ganska mycket själv – leta rätt på plugins, installera dem, se till att de fungerar med din valda betalningsleverantör. Dessutom behöver du ett webbhotell/egen server – vilket du slipper med både Udemy och Fedora.
Fördelarna är förstås att du kan bygga något mycket mer flexibelt. Du kan själv välja språk, utseende och funktioner helt fritt. Du behöver dessutom inte dela med dig av pengarna som dina kunder betalar, förutom transaktionsavgift till betalningsleverantörerna förstås – men det har du ju både på Udemy och Fedora.
Det är svårt att komma igång helt gratis med WordPress-plattformen, men det brukar inte hamna på mer än omkring en hundring i månaden för själva webbhotellet med allt du behöver för att själv kunna jobba med webbsajten. Det jag själv tycker är en stor fördel med WordPress är att du själv kan äga all data – både din kurs och informationen om dina studenter. Att lita på företag som Udemy och Fedora fungerar säkert, men vad händer om de går i konkurs?

Sammanfattning

Alla tre alternativen är bra och fungerar. Du som inte vill experimentera så mycket väljer antagligen något av de första två alternativen (Fedora eller Udemy) – och om du ser en stor fördel i att Udemy marknadsför ditt innehåll till andra ska du välja det – annars hade jag gått på Fedora. I mitt eget fall så har jag goda kunskaper om WordPress sedan tidigare, så det alternativet hade jag själv valt om jag skulle sätta upp en kurs idag.

Photo by www.audio-luci-store.it

Written by David Elbe

David har drivit företag sedan 2003, både själv och tillsammans med andra, och är utbildad i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet.

8 posts